Tid:

Eikeneshesten(1093 moh)

Foto: helenepaatur.blogspot.no

Ferdighetskrav: ****
Tidsramme for turen: ca. 6 timer + pauser og 30 min kjøring hver vei.
Antall kilometer:  ca 9 km t/r
Stigning:  ca. 1073 høydemeter (20-1093 moh)
Maks antall deltakere: 15 stk

Fra leiren kjører vi E39 mot Gloppen, og følger RV615 i retning Hyen. Følg RV615 på vestsiden av Gloppefjorden helt ut til Hestenesøyra. Vi parkerer bilene ved Hestenesøyra, der veien opp til Eikenesstøylen starter. Det bør kunne gå å parkere i stikkveien som går til høyre ned mot fjorden like etter veien går opp til Eikenesstøylen. Alternativet er å kjøre noen hundre meter lenger, og parkere der kraftlinja krysser veien. Det er også plass til parkering i Hestenesøyra, noen hundre meter lenger tilbake (der elva krysser veien).

Vi starter med å gå opp grusveien til Eikenesstøylen. Setra ligger på 330 moh og her slutter også veien. I siste sving før veien slutter fortsetter du oppover i retning toppen, og følger merket rute/sti helt til toppen. Stien følger naturlig veivalg og går på ryggen oppover mot toppen. Det er flott utsikt begge veier når man går oppover og det er relativt jevn stigning på hele turen.

Når vi nærmer oss toppen går trasséen på østsiden av toppen, før den går bratt opp siste stykket. Fra toppen er det nydelig utsikt.

• Kun for deltakere på sommertur.