Tid:

Antall plasser:

Hornindalsrokken (1529 moh)

Foto: www.westcoastpeaks.com

Ferdighetskrav: ***** (bratt, luftig mot toppen)
Tidsramme for turen: 6-7 timer + 1 time og 30 minutter kjøring hver vei, 1 ferge. Bomvei.
Antall kilometer: 14 km t/r
Stigning: 1129 høydemeter (400-1529 moh).
Maks antall deltakere: 15 stk

Hornindalsrokken er en spennende og flott topptur med god utsikt. Det er et markert fjell som er et landemerke på grensen mellom Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane.

Kjør til nordover på E39 og ta fergen fra Anda over til Lote. Fergen går hver halve time. Kvart over og kvart på hel time fra Anda. Hver hele og halve time fra Lote. Kjør videre på E39 og sving til høyre inn på Fv 663. Etter 5,3 km sving til høyre inn på E39. Kjør langs Hornindalsvannet og forbi Grodås. Ta til høyre inn på Rv 60. Etter 1,5 km ta til venstre ved Hondølabru. Følg bommveg til Hornindalseteren og parker rett før seteren.

Fra Hornindalsseteren følger vi anleggsveien på venstre side av Seterdalen. Ved enden av veien krysser vi elven og følger merket sti langs vannet Store Luka. Husk å fylle vann her hvis du trenger det. Ved nordenden av vannet tar vi til høyre på delvis merket sti og følger den bratt opp i skaret. Det kan være nødvendig å klyve flere steder og i vått terreng kan stien være glatt og gjørmete. Vær oppmerksom på løs stein. På 1220 meter har vi kommet opp skaret og følger nordover over noen snøfonner. Gå ikke for nærme fjellet, da det kan rase ut snø lengre oppe. Vi går opp på ryggen mellom Trolaksla og Hornindalsrokken og går deretter vestover på nordsiden av eggen opp til toppen. Selve toppen bestiges nordfra, siste delen av turen er luftig. Hvis det ligger snø, bør man ha isøks i topp-partiet. Retur samme vei.

• Kun for deltakere på sommertur.