Tid:

Hyeneshesten (1255 moh)

Foto: Birgitte Weyde

Ferdighetskrav: *****
Tidsramme for turen:  ca. 8 timer uten pauser + ca. 30 min kjøring hver vei og 6–7 min båttur
Antall kilometer:  ca. 13 km
Stigning:  1255 høydemeter (0m – 1 255m)
Maks antall deltakere: 15 stk

Storslått utsikt på en fin rundtur!

Kjør til Sandane, følg deretter rv. 615 i retning Hyen. Ta av til Øyra etter ca. 25 km fra leirplassen, parker på parkeringsplassen ca. 50 m etter avkjøringen. Skyss med båt over til Hyeneset.

Turen starter ved Hyeneset og går opp forbi gårdsbebyggelsen. Ta sti langs dyrket mark, følg så en gammel kjerrevei opp til Hyenesstøylen på ca 400 moh. Derfra er stien utydelig og med stigning rett mot selve toppen. Følg Langryggen oppover. Vi følger Gåsebakkane i den relativt bratte skråningen under Kårnykjen. Dette partiet kan oppleves ubehagelig hvis man har høydeskrekk. Det er imidlertid en tydelig og enkel sti. Vi kommer opp på det slake hyllepartiet mot toppen.
Når vi når toppen av Hyeneshesten, står vi midt i Nordfjord med utsikt alle veier; Gjegnen i sør, Sunnmørsalpene i nord, Jostedalsbreen i øst og havet i vest.

Ned fra toppen fortsetter vi sørvestover i slakt terreng nedover mot Gåsa (1025 moh.). Etter å ha rundet Gåsa på vår venstre side, går vi sørøstover ned til Rundagjølet. Ved ca 700 moh dreier vi sørvestover og går via punktet 706 moh i flatt terreng bort til Tverrelva. Hold venstre side av Tverrelva, det går bratt nedover på sti gjennom skogen. Stien kan noen steder være vanskelig å finne, men følg en slags fururygg nedover. Når vi kommer ned i Skjerdalen, tar vi til venstre når vi treffer på stien som går nordover langs Storelva. Ca. 3 km igjen ut dalen. Vi passerer Skjerdalsstøylen og krysser Storelva på hengebrua. Stien har etter hvert blitt en kjerrevei og blir senere en kjørevei ned til gårdsbruket i Skjerdalen ved fjorden.
Når vi kommer til Hyenfjorden, får vi skyss med båt tilbake til bilene.

Pris for transport med båt: 30,- per pers

• Kun for deltakere på sommertur.