Tid:

Antall plasser:

Ryssdalshornet (1201 moh)

Foto: Birgitte Weyde

Ferdighetskrav: **** ( Kort 4-stjerners tur)
Tidsramme for turen:  5 timer + 20 minutter kjøring hver vei.
Antall kilometer:  9 km t/r.
Stigning:  ca 1100 høydemeter (100-1201 moh).
Maks antall deltakere: 15 stk

Ryssdalshornet er en imponerende pyramideformet fjellrygg som er en populær tur i Nordfjord. Flott utsikt!

Kjør E39 forbi Sandane og i retning Byrkjelo. Før Breimsvatnet ta av til høyre inn på fylkesvei 696 mot Kandal, ta deretter av til høyre mot Ryssdal. Etter en har krysset elven tar en første vei til venstre. Her er det skiltet til parkeringsplass.

Turen starter fra gården Ryssdal. Følg bratt traktorveg opp til Ryssdalsstøylen. Rett etter støylen er det skiltet til drikkevann. Her er siste mulighet for å fylle på vann. Fra Ryssdalsstøylen går det en tydelig sti opp en bratt li og forbi en liten fjellknaus. Etter å krysse en liten steinur, følger vi stien videre opp en bratt renne. Her er det lagt ut vaiere og en må klyve litt. Pass på å ikke løse ut stein. Etterhvert kommer en opp på fjellryggen. Det kan være behov for å klyve litt i starten. Følg ryggen sørover mot toppen.

Ryssdalshornet har to topper. Den laveste på 1160 moh er merket og her er utsikten best. Toppen på 1201 m ligger lenger sørøst. Retur samme vei.

• Kun for deltakere på sommertur.