Tid:

Traudalsnibba (1175 moh)

Foto: Birgitte Weyde

Ferdighetskrav: ***
Tidsramme for turen:  ca. 4-5 t totalt uten pause + kjøretid 30 min hver vei (17,5 km en vei)
Antall kilometer:  ca. 6 km t/r
Stigning:  ca. 845 høydemeter (ca. 330–1175)
Maks antall deltakere: 15 stk

Kjør til Sandane, følg deretter rv. 615 i retning Hyen. Ta av til venstre ved skiltet Rauset (fv. 697). Etter at veien har krysset Ryggjaelva, tar man til venstre til Grov. Her må man betale bompenger (40 kr), og man kjører videre på en grusvei fram til Ryggjastøylen, hvor det er parkeringsplass.

Følg skogsveien fra parkeringsplassen innover mot Traudalsvatnet. Ta av til venstre over Geitebrua (over Traudalselva) før man kommer til vannet. Like etter brua tar man igjen av til venstre og følger DNT-merket sti etter hvert bratt oppover lia. Det er noen våte partier i begynnelsen av turen, men det blir tørrere når man kommer høyere. Det flater litt ut over tregrensa. Følg stien videre mot de to vannene som ligger i Botnen og ta av til høyre opp til Nibba like før vannet. Deretter følger vi stien på ryggen opp til Traudalsnibba (”Nibba” på kartet), følg ryggen sørover til toppen. Siste del av turen er noe bratt og på toppen får man god høydefølelse. Flott utsikt over Gloppefjorden!
På toppen ligger Nibbehytta.

• Kun for deltakere på sommertur.