SØRLANDET

BLI MED PÅ TUR | påmelding e-postliste

Velg lokallag du ønsker å motta nyhetsbrev fra:

TURRAPPORTER

Tråkk Sørlandets Kickoff 16 august 2019

Som flere ganger før, dro vi til Fuglevika på Søm. Her er vi som regel helt alene, og kan boltre oss fritt. Været er ofre vært med oss.. Og denne gangen var vi nok heldigere, for på forhånd føltes som høsten allerede var over oss. Men vi hadde bare litt vind, bittelite gran regn og […]

Som flere ganger før, dro vi til Fuglevika på Søm. Her er vi som regel helt alene, og kan boltre oss fritt. Været er ofre vært med oss.. Og denne gangen var vi nok heldigere, for på forhånd føltes som høsten allerede var over oss. Men vi hadde bare litt vind, bittelite gran regn og tidvis var det glimt av sol. Selv om værmeldingene var litt avskrekkende, så ble vi allikevel en fin gjeng på 18 personer.

Vi koset oss med grillmat, andakt, lek, og sosial prat..

St.hansaften

St.Hansaften ble, som tradisjonen krever, feiret ved sjøen. I år var vi på Hamresanden i Kristiansand, hvor det var nok plass til at vi fikk en stor plen for oss selv. Dit kom 27 sommerstemte tråkkere, klare for grilling, konkurranser, andakt, skravling og bål i bålpanna utover de sene kveldstimer. Været var som bestilt, med […]

St.Hansaften ble, som tradisjonen krever, feiret ved sjøen. I år var vi på Hamresanden i Kristiansand, hvor det var nok plass til at vi fikk en stor plen for oss selv. Dit kom 27 sommerstemte tråkkere, klare for grilling, konkurranser, andakt, skravling og bål i bålpanna utover de sene kveldstimer. Været var som bestilt, med oppholdsvær og litt sol, og varmt nok til at man kunne være på stranda til det ble mørkt. Det ble en fin sommerkveld, med St.Hansbål i det fjerne, bølgeskvulp og vakker solnedgang, med mange fine folk, akkurat slik St.Hansaften med Tråkk Sørlandet pleier å være 😊

Bakverk på bål

En torsdag kveld i juni møttes 11 stk i Grimstad for å prøve seg på å bake på bålet. Starten ble ikke helt som planlagt, da plassen vi skulle være på viste seg å være opptatt… Så 5 min gåtur ble til en 40 minutters tur fullt lesset med bakeutstyr, bolledeig og ved gjennom skogen… […]

Starten ble ikke helt som planlagt, da plassen vi skulle være på viste seg å være opptatt… Så 5 min gåtur ble til en 40 minutters tur fullt lesset med bakeutstyr, bolledeig og ved gjennom skogen… Men alle tok det med et smil.  Det var jo tross alt tråkktur, så vi hadde vel ikke vondt av å gå litt.

Da vi kom frem til stranda ved sjøen ble vi delt inn i 3 grupper. Den ene gruppa skulle lage brownies i vannbad. Den andre gruppa laget blåbærpai stekt i sand og den tredje sjokoladeboller, også disse stekt i sand.

Vi startet med å kløyve veden i tynne pinner og fyre opp bål.  Deretter ble en stor gryte med vann eller sand plassert på bålet med bakverket oppå. Vi var spente da vi etter en stund lettet på lokket, og det var jubel da bollene var helt perfekt stekt!

Sandbadet fungerte utrolig bra, men vannbadet slet vi litt med å få til, så browniesen måtte flyttes over i sanden etterhvert.

Vi satt rundt bålet og koste oss med deilige ferske boller, brownies og blåbærpai langt utover den lyse junikvelden. Det var veldig gøy å prøve dette, og overraskende og gøy at til og med gjærbaksten ble så bra resultat!

Via Ferrata- klatring i Åmli

Det er begrenset med bratte fjell på Sørlandet, men i en innlandsbygd i Aust-Agder er det en mulighet for oss som liker det bratt og luftig! Vi dro til Via Ferrata i Åmli; en nesten loddrett fjellvegg som lar seg bestige ved hjelp av klatreutstyr og stigetrinn. Vi var spente på været siden man ikke […]

Det er begrenset med bratte fjell på Sørlandet, men i en innlandsbygd i Aust-Agder er det en mulighet for oss som liker det bratt og luftig! Vi dro til Via Ferrata i Åmli; en nesten loddrett fjellvegg som lar seg bestige ved hjelp av klatreutstyr og stigetrinn. Vi var spente på været siden man ikke kan klatre om det er for vått, og det regnet dagene før, men jammen fikk vi ikke sol og t-skjortevær! 7 tråkkere og et par guider brukte ca en time på klatreturen opp, etter litt instruksjoner og påkledning av klatreutstyr. Noen spratt opp fjellveggen lette som fjellgeiter, mens andre hadde større utfordringer med å finne steder å sette beina og å klare å dra seg opp. Selv om det var stigetrinn hele veien, var det i lengste laget mellom dem for de av oss som ikke er så langbeinte, så man måtte ta små utspring i fjellet til hjelp. Men til tross for at det var litt utfordrende for flere, så kom alle seg opp, ingen ble angrepet av høydeskrekk, og vi kunne nyte utsikten over Åmli fra toppen, stolte av gjennomføringen 😊. Her ble vi liggende lenge i sola, høre på en andakt, spise matpakka, og etter hvert gikk vi en koselig sti ned fra fjellet igjen.

Tur til Stallemo og Hesteknipen 27 april 2019

En av de faste tråkkerne inviterte oss for en stund siden til Hesteknipen som ligger på Stallemo. Endelig fikk vi den inn i tråkk kalenderen og dro til bygds lørdag 27 april. Vi ønsket at flest skulle ta turen til oss, så vi delte dagen i to. Tur til Hesteknipen (en topp) og de som […]

Vi ønsket at flest skulle ta turen til oss, så vi delte dagen i to. Tur til Hesteknipen (en topp) og de som ønsket å komme til grilling, sosialt, litt aktiviteter og Guds ord etterpå. Her koste vi oss i Guds frie natur… med bittelitt gjødsel-spredningslukt. Nok en gang så ble været mye bedre en forventet. Da det ble for mørkt og kaldt, trakk vi inn for å varme oss og spise hjemmelagt is, kake og kaffe. De som var kjappe med å komme seg hjemover av tråkkerne, gikk dessverre glipp av dette .
I alt ble vi 25 glade tråkkere fra Konsmo i vest til Grimstad i øst.

Hovdentur 1-3 mars 2019

Tråkk Sørlandet hadde sin årlige vinter-tur til Hovden denne gang. 11 blide gutter og jenter booket seg inn for en herlig helg på Hovden Høyfjellsenter. Med mildværet i lavlandet, så var vi spent på skiføre i bakken og i løypene. Føret kunne vært bedre, men sum var vi fornøyd. Vi fikk sol deler av dagen […]

Med mildværet i lavlandet, så var vi spent på skiføre i bakken og i løypene. Føret kunne vært bedre, men sum var vi fornøyd. Vi fikk sol deler av dagen på lørdag og søndag.

Mellom anstrengelsene koset vi oss med god mat, spill og prat.

På vei hjem stoppet vi tradisjonen tro på Rysstad på Sølvgarden Hotell, for litt strekk på beina og mat.

På skøyter i Kr.sand

Å planlegge uteaktiviteter i den ustabile sørlandsvinteren er ikke så enkelt, og med en ettermiddag med regn så det ganske håpløst ut å få til den planlagte skøyteturen. Men likevel møtte 7stk tråkkere opp på torget i Kr.sand med skøyter, paraplyer og optimisme😊. Idet vi kom begynte de å brøyte og skrape isbanen, samtidig som […]

Å planlegge uteaktiviteter i den ustabile sørlandsvinteren er ikke så enkelt, og med en ettermiddag med regn så det ganske håpløst ut å få til den planlagte skøyteturen. Men likevel møtte 7stk tråkkere opp på torget i Kr.sand med skøyter, paraplyer og optimisme😊. Idet vi kom begynte de å brøyte og skrape isbanen, samtidig som regnet holdt på å gi seg, så da tok vi en tur på café i påvente av at de ble ferdige. En drøy time senere var været fint og skøyteisen nypreparert, klar for en gjeng amatører hvor flere ikke hadde hatt skøyter på bena på mange år. Flere av oss startet vaklende som Bambi på isen, men i løpet av kvelden ble vi riktig så flinke (i hvert fall i våre egne øyne😊). Noen få knall og fall, men stort sett klarte vi å holde oss på bena, både gjennom kappløp, piruetter og tikken. Til tross for varierende stil og ferdigheter, så hadde vi en gøy kveld på isen!

BOWLING

I år som i fjor, ble det bowling på årets første tråkk-arrangement på Sørlandet. Det var rundt 20 stk som møtte opp på Lucky Bowl på Lund. Vi fordelte oss på fire baner. Mange kuler ble sendt over gulvet og enda flere kjegler falt, samtidig som rød-sorte sko trippet rundt. Det var hyggelig at så […]

I år som i fjor, ble det bowling på årets første tråkk-arrangement på Sørlandet. Det var rundt 20 stk som møtte opp på Lucky Bowl på Lund. Vi fordelte oss på fire baner. Mange kuler ble sendt over gulvet og enda flere kjegler falt, samtidig som rød-sorte sko trippet rundt. Det var hyggelig at så mange møtte opp på denne lørdagskvelden. Bowling og skravling gikk takt i takt, og etter to runder med bowling fortsatte skravlinga for de som ønsket det på Egon. Stemninga var høy og praten var livat.

Tror alle var enige om at det hadde vært en fin kveld, og vi gleder oss allerede til neste gang.