Sykkeltur Kvitsøy 2. september 2012

Denne flotte søndagen var det duket for sykkeltur til Kvitsøy – landets minste kommune målt i areal (6,17 km²). Dette innebar en sykkeltur fra Stavanger til Mekjarvik (fergekai) og deretter en halvtimes fergetur over til Kvitsøy. For de som ikke ville sykle så langt, var det også mulighet til å møte direkte på fergekaia i […]

Denne flotte søndagen var det duket for sykkeltur til Kvitsøy – landets minste kommune målt i areal (6,17 km²). Dette innebar en sykkeltur fra Stavanger til Mekjarvik (fergekai) og deretter en halvtimes fergetur over til Kvitsøy. For de som ikke ville sykle så langt, var det også mulighet til å møte direkte på fergekaia i Mekjarvik.

Så kl 10.30 ved vaskehallen langs Madlavegen, stod 8 tråkksyklister klar for tur Sykkelturen ut til fergekaia tar ca en time, så vi beregnet veldig god tid på syklingen, da ferga ikke gikk før kl 12.10. Dette skulle vise seg å komme godt med..

Sykkelruta var som følger; sykle langs Misjonsvegen, til E39 og Gabbas. Deretter videre til Randaberg, gjennom sentrum retning Tungenes fyr, og så ta av til høyre for så å ankomme Mekjarvik.

Så var vi igang. Det var god stemning i gruppa, og vi virkelig nøt å ha god tid – deilig å slippe og stresse for å nå ferga.. Været var med oss, så sola tittet frem innimellom og drøsen satt løst. Vi snakket om alt mellom himmel og jo..POFF!! Hva skjedde? En stakkars sykkel gjennomgikk en punktering.. 8 tråkkere hadde nå blitt til 11, og operasjon «reparer sykkel» var et faktum.

Det skulle vise seg å være et komplisert «brudd», så reparasjonen tok tid. Dette resulterte i at vi fra å ha veldig god tid, nå plutselig fikk det litt travelt. Valget ble derfor tatt om at vi delte gruppa i to. 4 stk ble igjen for å fullføre reparasjonen – vi andre syklet videre; for å sikre oss om at hvertfall noen kom med ferga Vi visste at Rasmus kom etter kjørende med tilhenger, så han kunne i verste fall plukke opp sykkelreparasjonsteamet om nødvendig.

Vel fremme ved fergekaia hadde klokka blitt 12.00, og ytterligere 3 syklister stod klare for å være med videre på tur. Vi trillet oss om bord i ferga; spente på om sykkelreparatørene og deres sykler ville rekke det.. Klokka tikket nærmere og nærmere avgangstid – og jammen meg; kl 12.09 syklet de siste om bord – puh! Dekket hadde de fått lappet sammen, og alt var bare velstand.

Vel over på Kvitsøy syklet vi alle samlet til Leiasundet, der vi tok steinkorset nærmere i ettersyn. Det rager 3,9 meter over bakken, og skal være Norges største og best bevarte. Der hadde vi også matpause og andakt.

Deretter hadde vi frislipp på øya og alle kunne sykle rundt og se det man ville. Siden øya ikke er så stor (sykler lett fra øst til vest på under halvtimen), fikk vi sett litt av hvert. De aller fleste fikk med seg både Kvitsøy gamle trekirke fra 1600-tallet, Kvitsøy fyr med flott utsikt, og Ystebøhavn. Øya er et utrolig flott og rolig sted – balsam for sjelen

Fergeretur kl 1545, og deretter sykkeltur tilbake til Stavanger for de som ikke hadde bilen stående på Mekjarvik.