Slide background

TRØNDELAG

BLI MED PÅ TUR | påmelding e-postliste

Velg lokallag du ønsker å motta nyhetsbrev fra:

Utvalgte turer

SE ALLE TURER OG AKTIVITETER

KOMMENDE TURER

TURRAPPORTER

Skøytetur på Jonsvatnet

Skøytedag på Jonsvatnet

Laurdag 11. Mars møtte det opp 4 stykk klare til tur på Jonsvatnet i Trondheim. 2 stykker på hockeyskøyter og to på turskøyter, men alle med skistavar så det gikk greitt å gå ei runde på ca. 15km.

Opprinnelig var det tenkt skitur, men manglande snø gjorde at dette måtte avlysast. Dette var det nok ingen som deppa over der vi i god fart bevegde oss ut på drikkevatnet til Trondheim.

Veiret var nydelig med vindstille og nokon få minsgrader, så vi hadde ein lang lunch i «solveggen» på eit nes. Det er vel ikkje heilt lov tidlig i februar, men litt klaging på manglande solbriller vart det, som de kan sjå på dei obligatoriske mysebileta.

Skiweekend Oppdal 21.-23.feb 2014

Oppdal så klart !

Å arrangere skiweekend på Oppdal må være noe av det sikreste trekket man kan gjøre.  At det skulle vise seg å bli den minst snørike vinteren i manns minne hadde vi ikke tatt høyde for. På tross av lite snø i fjellet var det en fin gjeng på 7 skilystne Tråkkere som fant veien til Oppdal. Alpint og Telemark ble hovedtema denne helga og alle anleggene holdt åpent og det var nok bakker å boltre seg i. Snøkanoner sikret oss til og med nypreppa pudder på søndagen, og når da i tillegg sola kom,  ja da var livet godt på ski. Det ble også funnet milevis av langrennsløyper som var ok, for den som var opptatt av å få noen mil på langrennski.

Undertegnede liker overraskelser og hadde lørdag kveld leid ei flott gamme hvor vi kunne kose oss. Med fyr på grua og bare levende lys ble det servert spekemat med tilbehør samt deilig kake. Det ble en stemningsfull kveld rundt grua med sang, ord for kvelden, quiz og god prat.

Etter ei sosial og flott helg på ski avsluttet vi med felles middag på en av Oppdals restauranter før alle dro i hver sine retninger.
Takk for ei flott helg alle sammen !!

Trine

Turrapport – Nyttårsfeiring i Sudndal

Kalenderen viser 27, desember, julegåvene er opna, lukta av pinnekjøt er i ferd med å forlate huset, og snømangelen rår over store delar av Sør Norge. Då er det fint å kunne setje kursen mot Sudndalen der det er nok av snø og skikkeleg vinterstemning.

Utover kvelden strøymde det til frå alle kantar av landet det var fint å bli møtt med fiskesuppe og fyr på peisen, god stemning og godt lag. Alle såg fram til gode dagar i fjellet.
Det var bra med snø både i alpinbakken og i løypenettet, så dei neste dagane var det berre å spenne på seg skia så snart dagslyset kom, enten det var for å skli bort til alpinbakken eller ta langrennsskia fatt i løypa rett utanfor hytta. Etter ein lang dag ute i frisk luft var det fint å kunne gå opp bakken til Fjellbadet på Hermon og slappe av med boblebad, ein svømmetur, dampbad og badstu, før middagen var klar.
Nyttårsafta starta med at vi vakna til nysnø, og vi fekk ein flott dag ute på ski. Middagen var litt seinare denne dagen, men til gjengjeld var det tre rettar med rikeleg med kalkun. Då vi var ferdige med middagen gjekk vi opp til Hermon på midnattsgudsteneste, ein fin måte å tilbringe årets siste time på og gå inn i det nye året.
Etter litt søvn utpå morgonkvisten, og ein god nyttårsbrunsj var  tida inne for å bryte opp, medan dei ivregaste med kortast veg tok seg ein siste skitur før alle sette vegen heimover.
Takk for ei flott nyttårshelg!

Tustna 11.-13.oktober 2013

Jeg løfter mine øyne opp til fjellene: hvor skal min hjelp komme fra? Min hjelp kommer fra Herren, himmelens og jordens skaper......

Han skal ingenlunde la din fot vakle, din vokter skal ingenlunde slumre. Salme 121

Denne salmen ble vi minnet på når vi satt på Tustnas høyeste fjelltopp Skarven i solskinnet.  Vi hadde kommet oss gjennom tåka og under oss lå alle fjordene og havet badet i et hvitt teppe av tåke, men fjelltoppene strakte seg mot himmelen gjennom det hvite teppet. Det var sterkt å sitte der oppe og beundrer Guds skaperverk. Mens vi satt å spiste forsvant tåka og tilsyne kom alle fjordene på ytre Nordmøre i all sin prakt.

Vel nede igjen på Gullsteinvollen hvor vi hadde base denne helga skulle det vise seg at det var en utrolig tøff gjeng som var på tur, det ble bading i elva på alle mann før middag. Varmt kan man ikke si at det var, men veldig godt etterpå.
Veldig trivelig selskap med som alltid, mye latter og glede.

Søndag morgen lå hav tåka på alle tindene vi skulle bestige, men innen vi hadde vasket ut av hytta skinte solen fra en skyfri himmel. Akkurat som bestilt.
 Turen opp til Jurtinden var noe bratt, men utsikten ble fort spektakulær og verdt den høye pulsen. Der hadde vi en god mat og foto/hoppe pause før vi gikk videre mot Leirtinden, Storlitinden og Knubben. Utsikten mot Kristiansund og utover havet med vindmølleparken på Smøla var upåklagelig. Stemningen var på topp i gruppa og praten og latteren satt løst.

Takk for nok ei solskinnshelg sammen med dere flotte Tråkkere !

Trine

Turrapport – helgetur til Snøheim

Lite kan måle seg med ei helg i høgfjellet i godt lag i september.

Vi var ein fin gjeng som køyrde sørover til Hjerkinn og sette oss på skyttelbussen inn til Shøheim. Det var som venta fullt, og det einaste vi fekk tilbod om var madrass på golvet, og middag for den som ville ha det. etter å ha stabla bord og stolar i daglegstova og funne plass til madrassene var det tid for litt søvn.
Laurdag låg skodda rimeleg tjukk utanfor hytta, men det var berre å legge i veg på tur etter frukost. Vi gjekk delvis i kø oppover lia i skodda med lite utsikt då det plutseleg letta og vi fekk fantastisk utsikt både oppover mot toppen og utover dovrefjell.
Vi nådde toppen av stortoppen og gjekk vidare til Midttoppen, men lenger kom vi ikkje utan tau.
Vel nede på hytta igjen var det godt å kunne gå til dekka bord og trerettars middag.
Søndag morgon var det og litt skodde, men den letta raskt, og vi såg toppane frå hytta. Denne dagen gjekk vi mot Vesttoppen, og det skulle være mulig å snu for den som ville ha ein kortare tur, men været var godt, sola varm og humøret på topp, og før vi visste ordet av det hadde alle nådd toppen av Vesttoppen.
Vel nede ved hytta rakk vi å slappe av litt før vi tok bussen tilbake til Hjerkinn.
Takk for ei flott helg!

Semesteråpningshelg

24 august var det sesongåpningshelg for Tråkk Trøndelag med grilling på Festningen laurdag kveld og tur til Resfjellet søndag.

Laurdag var ein flott augustdag, og det passa godt at vi hadde lagt semesteråpninga til Festningen. Der møttest både nye og gamle tråkkarar til sosialt lag med grilling programslepp, ballspel og frisbeekasting til sola gjekk ned og vel så det.
Søndag var det ein god gjeng som møtte opp klar for å være med på sesongens første tur. Vi køyrde til Meldal, og dagens turmål var høgste toppen i kommunen.
Vi starta frå vegen gjennom kuturlandskap og oppover lia før terrenget opna seg då vi kom over skoggrensa og opp i flott fjelllandskap.
Takk for ein flott tur!

Vintertur i Rondane 11.-14. april 2013

Torsdag kveld etter at mørkret hadde lagt seg møttest sju forventningsfulle tråkkarar frå Oslo og Trøndelag ved Mysusæter i Rondane klare for ei helg med ski og telt i det flotte vinterlandskapet.

Mykje laus snø og ukjent telt gav nokre av oss litt ekstra utfordringar, men iv fekk sett opp telta og fekk oss ei god natts søvn. Fredag morgon åt vi frukost, pakka i sekkar og pulkar, og la i veg innover i retning Rondvassbu.
Stemninga var god der vi gjekk innover i vinterlandskapet vi passerte Spranget og gjekk innover dalen nesten til Rondvassbu før vi tok austover Illmanndalen. Ved Fremre Illmanntjønne hadde vi ein god lunsjpause før vi heldt fram austover Illmanndalen. Etter ein god og lang dagstur kom vi fram til Bjørnhollia, og fann oss ein passande leirplass der vi slo opp telta. Mørkret la seg over leiren i det vi sette oss ned og åt middag. Kylling tikka masala fall godt i smak, og varme skogsbær til dessert var prikken over i-en. Litt snø i lufta men ikkje meir enn at vi såg stjerner på himmelen, vi fekk ord for kvelden og roen senka seg over leiren.
Laurdag morgon var vi klare for ein ny tur. Vi gjekk nordover mot langglupdalen der vi tok vestover og etter kvart gjekk med Rondeslottet i sikte. Vi hadde ikkje gått langt før sola vermde nok til at vi måtte kaste jakka, og eit stykke oppe i dalen hadde vi ein lang og god lunsj i sola før vi gjekk vidare oppover dalen og ned til Bergdalstjønnin i Rondvassdalen. Vi kom ned til Rondvatnet som var siste del av dagens etappe og slo leir ved elva eit stykke sør for Rondvassbu. Det smakte godt med middag denne dagen og, finnbiffen var varm, men enkelte fekk vaniljeslush på sjokoladepuddingen. Dei som ikkje sovna for fort fekk med seg eit ord for kvelden gjennom teltveggen før vinternatta senka seg over leiren.
Søndag hadde fekk vi oss ein god frukost før vi pakka leiren for siste gong denne helga og sette kursen sørover mot Mysuseter. Vi rakk akkurat fram til bilane før det byrja å snø, og alle var godt fornøgde med ei flott helg i Rondane.
Takk for ei strålande helg!

Skihelg Nerskogen 8.-10. mars 2013

O salige stund uten like ....

Vi lovet ei eventyrlig helg med masse sol, godt skiføre, bålkos og god sosialt fellesskap.
Fikk som vi hadde lovet og bedt om 😉 Takk til dere alle som var med på tur og bidro til ei fantastisk flott helg i hjertet av Trollheimen.

Vi dro fra Trondheim fredag ettermiddag i strålende sol og værmeldingene for resten av helgen sa sol, sol, sol.
Kulden tok kraftig tak i ansiktene våre når vi ankom Nerskogen, og noen fryktet nok en kald kveld med full duninnpakning.
Det vi ikke viste var at eier av hytta hadde dratt til fjells tidligere på dagen for å fyre i hytta, så vi kom til ei god og varm hytte. Takk til far Øverland !
Da var det bare å starte hyttekosen foran peisen med en gang. Deilig mat kom fort på bordet og praten gikk til langt på natt.

Lørdag kunne vi skue utover et flott vinterlandskap med fjell og vidder i alle retninger, badet i sol. Etter en lang og god frokost pakket vi sekken og satte kursen mot Brattskarven. Gikk inn til Skarvbu og her ble det fort tent bål og det var bare å hente frem pølsene. Og de hadde vi maange av 😉 Koste oss i flere timer i sola og noen gikk også opp på 1260`n som ga enda bedre utsikt over fjellheimen. Ingen ville ned igjen fra fjellet så dagen ble maksimalt utnyttet, vi rente ned igjen i solnedgangen og fargene som viste seg var bare helt utrolige.
Da vi kom ned til hytta hadde vi fått besøk av en ny og livlig turdeltager. Kvelden ble trivelig som forventet, men samtaletema var plutselig forandret veldig
fra fredag og det var til tider høy fjasefaktor. «Hva hjertet er fullt av, taler munnen om «. Noe å tenke på det der. Fjellvettreglene fikk noen nye dimensjon iløpet av kvelden også. Det ble seine nattetimer før alle var i seng.

Skyfri himmel også på søndag, og turen ble lagt mot Gråfjellet. Det skulle vise seg at tidligere stormer hadde gjort turmålet vårt ganske fattig på snø, så da endte vi opp med en litt annen runde og avsluttet med soling, grilling og skileik.

Takk for ei super helg i fjellet alle sammen. Håper å se dere igjen på nye turer.

Langrennstur i Bymarka, 9. febr 2013

En flott vinterdag i Bymarka.

En flott og frisk vinterdag trosset 5 personer, 15minusgrader og møtte opp på Esso, Heimdal. Vi startet opp fra Skogly, Ringvoll, og tok veien vestover og kom inn til Bjørkhylla fra Langdalen. Etter en liten stopp på Bjørkhylla, kom vi til Marka og Rønningen, der vi tok en god matpause. Det var nydelig vær, flotte løyper, snødekte trær og sola varmet, men det var godt å ta pausen innomhus. Fra Rønningen, tok vi retning Granåsen, og i krysset mellom Rønningen, Granåsen, Saupstad og Skogly, tok vi retning tilbake til Skogly og bilene. En flott vinterdag, som vi er takknemlige for å få benytte ute i Guds natur.